ОСТАННІЙ ПОХІД ПРОТИ БЛАГОРОДСТВА

                           


 

  ...А дні хижацькі – досі тривають,

    Дохлою рибою в руслах пливуть...

                   Юрій Кириченко

 

    Досліджуючи  творчу спадщину класика сучасної української поезії Юрія Кириченка, а це понад 50 виданих поетичних книг і ще стільки ж, приблизно,  рукописів, вкотре задаюсь питанням: з поглибленням духовної кризи в суспільстві і тенденцією на зростання негативацій в Україні, хто і з якою метою роками накладав tabu на Імʼя Особистості, виключав з НСПУ і вбивав?..

    Висновок роблю, спираючись на творчість самого поета Юрія Кириченка та аналізуючи статтю академіка Івана Дзюби „Вимирання Слова" і „Варіацію на тему статті І. М. Дзюби „Слово і Антислово" поета, критика, публіциста Володимира Базилевського (ґазета „Літературна Україна", №28 від 28 липня 2016 року).

    Поет, перекладач, літературний критик Юрій Кириченко – носій Слова від Бога, Слова-вертикалі, сакрального слова, мови високої поезії і великого мистецтва, – за Дзюбою „Слова з великої літери, яке вʼяже людину з глибинами буття – у вимірах космічному, історичному, етнокультурному, особистісному. Слово не просто як член речення, а як носій мудрості, софійності, у значенні, близькому до давньогрецького „Логос".

     Цитую Юрія Кириченка з восьмої книги вибраних поезій „Серце в сорочці з любистку" (1993), коли ще українській Незалежності було два роки:

 

                                     І все ж ми є, як степ, як цвіт калини,

                                     Як стріли у праюнім сайдаку.

                                     Ми – лірники німої України –

                                     Встаєм з колін  вже вкотре на віку!

    І далі:

                                    А є слова, що лише – для молитви,

                                    І ти їх, серце, всує не кажи.

                                    Душа сумʼять іде по лезу бритви,

                                    Мій Боже, Україну бережи!

 

    В 2003 році світ побачила 27 книга поезій Юрія Кириченка „Перехід на передзимʼя", коли поет уже був виключений з НСПУ, та Слово його утвердилось у  вертикалі, стало глибиннішим та ощадливішим:

                                     Мені відкривсь прозорий космос Тексту:

                                     Гірчить полин, чарує деревій...

     Чи: 

                                     Бо над усе ставлю

                                     Волю і Україну...

                                     Холуям і яничаренкам

                                     Руки не подаю.

 

    А в 2013р. в Баладі про провідника з пітьми  „Українець Духу" Юрій Кириченко напише:

 

                                       Франко не Бог, та божий дар у нім

                                       Всевишній вияскравив достеменно...

                                       Ми з ним усі у колі вогнянім

                                       І нас назвать не важко поіменно...

                                       . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                                       Франковим серцем власний дух підпер,

                                       І виродків безчестя ніц не бою...

 

    Погодьтеся, що це вірші справжнього Поета-патріота, для кого рідний край та його держава стали самоціллю, а таке почуття, за словами письменника і громадського діяча Володимира Леонтовича, виникає не на основі doutdes (даю, щоб і ти дав (лат.)), не як дяка за одержану безпосередньо користь, а утворюється віками на ґрунті почувань, що викликав у багатьох поколіннях свій край, а з тих почувань матеріальні задоволення мають найменше значення. Юрій Кириченко ємко підтвердить сказане колегою:

 

                                         Людині не надто вже й треба:

                                         Блакиті вкраїнського неба,

                                         Дитячих слідів на пісочку,

                                         Василиків при колосочку...

 

    Більше того, Юрій Іванович, маючи вертикаль душі та дар її відроджувати, прокладаючи шлях від епохи „князів і волхвів" крізь темні розірвані століття, знизу і догори, несе читачу Слово-вертикаль – зашифрований код українського аристократизму. Можна тільки здогадуватись, яка потужна робота здійснена Майстром, щоб здолати цей шлях:

 

                                           ...Україна – жива легенда,

                                           В її долях – віки й віки...

                                           Мов пірʼїнка вона легенька

                                           І важка, мов материки...

                                           Україна – колиска роду,

                                           Невичерпність – її душа...

                                           Я закоханий в її вроду,

                                           Інша мрія не спокуша...

                                                       

    Сказати про гідність і благородство поета Юрія Кириченка без розлогої цитації Володимира Базилевського, який підкріплює свої розмисли авторитетним свідченням філософа, неможливо: „Ясперс задався питанням: гідність людини – чи можлива вона сьогодні? І відповідав у такий спосіб: а чи можливе ще благородство? Позаяк вважав, що поняття ці ідентичні. Синонімічний ряд лексеми благородство обмежений, але яскравий: великодушність, лицарство, шляхетність, аристократизм. Це важливо памʼятати, з огляду на категоризм філософа: „Сьогодні починається останній похід проти благородства". На підтвердження сказаного, у Юрія Кириченка (2015) читаємо:

 

                               …Вийшла на поета рознарядка,

                               І відтак, йому, вважай, труба…

                               Марчуки, ще з тих часів чекісти,

                               І сьогоднішня смурна братва,

                               Як і вся босота, хочуть їсти:

                               Ось хто українськості черва…

                              Я це знаю, і вони це знають,

                              Я це знаю: смерть моя – від них…

 

    Чекісти, охранка (таємна поліція Російської імперії), НКВС, КДБ, СБУ – це ті  слова і абревіатура, що знаходимо в текстах Юрія Івановича, бо письменник не відмежовувався від світу, а реалізувув, як й інші великі поети, в тому числі й Нобелівські лауреати, такі як Чеслав Мілош, Тумас Транстремер, Віслава Шимборська, модель культури, в якій поет ставить собі найвищу мету – порятунок і покращення людини і людства. Читаємо у класика (2015):

 

                                    Холуї від спецслужб –

                                    Холуями й лишились...

    Чи:

                                    ...За мною ходять люди Марчука,

                                   Це ж хто такі? Пси любого ЧеКа...

    Або:

                                   ...Я – ворог СБУ... Я – лютий ворог

                                   Охранки, де ґаздують упирі...

 

    „Холуї від спецслужб" при владі, у владі чи, будучи самі владою, як зараз, з тими ж дійовими особами були і раніше, ще в Союзі. „Іван Білик: Євген Марчук переконував мене відмовитися від „Меча Арея"... А тоді ж садили всіх підряд. І до мене підходив один. Тепер це відома людина, а тоді був звичайним майором КДБ – Євген Марчук. Каже: „За кордоном галасують націоналісти. Напишіть, що ви відмовляєтесь від своєї концепції..." („Українська літературна газета", №13, 8 липня 2016).

    Навіщо владі така репресивна система? Бо влада культивує гниле слово (Блаженний Августин, Золотовуст) від диявола, здає позиції хамові з ознаками тріумфу масової людини. Влада сповідує Антислово – застійне озерне плесо, загачене непотребом, яке працює на антилюдину. А що ж носій сакрального Слова  Юрій Кириченко (2015)? Заважає владі? Схоже, що так:

                                          Чекістам велено згноїть

                                           Не лиш печаль мою, а й душу,

                                           При днях сьогоднішніх ще дужу

                                           І невідкупну, і – незрадну,

                                           Хоч і криваву, і – надсадну…

                                           …Брехня брехню полохає:

                                           На чисту совість запит є?..

                                           Наказано спалить, знеславить,

                                           А далі навіжено править…

                                           Але ж… Але ж… Все це правління – 

                                           Антигосподнє повеління…

 

    Зіпершись на „вульгарний психоаналіз" (по Фромму), впровадивши псевдодемократичну деієрархізацію цінностей, влада дбає про зміни якості людини, про втрати того, що відрізняє її від тварини, – почуття сорому. А це означає руйнування всієї структури духу, „омертвіння тонких структур душі". Читаємо у Юрія Кириченка (2014):

 

                                            Аґентурою дні охоплені,

                                            По вустах чужих ідуть потоптом...

                                            Той, хто вбива поетів,

                                            Врешті-решт булаву підніме...

                                            Ледь належачи до естетів,

                                            Урожай – безголівʼям зніме...  

    Або: 

                                           Худобі – за щастя дерть, 

                                           А люди, чий Всесвіт в слові, –  

                                           Ґраційні ще й ґонорові… 

                                           Або життя, або – смерть, 

                                           Охранці – за щастя дерть… 

                                           …А ті, хто на бруствер стануть, 

                                           У мареві не розтануть… 

 

     Антислово, яке влада сьогодні сповідує, вважає Володимир Базилевський, – то розбожнений світ. Амнезія. Неусвідомлення культури як духовного самопорятунку. Втрата орієнтирів. Антислово – саморекламне, демонстраційне: каліка на паперті, що оголює своє каліцтво. Сакральному Слову за такого календаря вкрай сутужно. Воно задихається: бракує кисню. Поет Юрій Кириченко (2015):

 

                                    …Дихати треба, а – неможливо,

                                    Дихати треба, а чим, а як?

                                    На українське з хорів – дражливо

                                    Дивиться містик і маніяк…

                                    Дихати треба, та протигази

                                    Віддамо іншим, а не тобі…

 

    „Сором – застережний сигнал психіки, – говорить Володимир Базилевський. – Захисна реакція людини супроти негідного й аномального в ній." Влада разом з десятками віршувальників пострадянської епохи „скасувала" почуття сорому, поневажила „обовʼязок вірша бути органом сорому" (А. Вознесенський), зосередившись на розхитуванні оборонних систем Слова. Юрій Кириченко в „Баладі поламаних крил"(2015) так означив ці процеси:

 

                                 …Прийшла до нас безрадісність життя,

                                 Яка вона? Нужденна, гола, боса…

                                 Колишні цінності лягли в сміття,

                                 І все залежить від розкладів боса…

                                 Культура – занехаяна й чумна,

                                 Література, – що в загривку воша…

                                 Любов? Недоцілована й сумна:

                                 Для багатьох – не по кишені ноша…

                                 В борделях проповідують розтлін,

                                 Наркотики? Звичайні речі в школі…

                                 За юну заокругленість колін

                                 Матуся платтячко купила Олі…

 

     Дзюба: „...Для культурної еліти певного ґатунку не існує та величезна дистанція – не часова, а психологічна – між першим закоханим поглядом і цілковитою інтимною взаємозалежністю, – дистанція, на якій розкривається особистість людини і з якої, отже, брали початок вічні твори мистецтва. Гарячкові смикання в обхід людського не можуть принести нове Слово".   Юрій Кириченко, „Балада для псів безголосся" (2015):

 

                                 …У часі ницих хто ви є такі?

                                 У часі підлості і вироджень, і – згуби:

                                 Кислиці чи зла ягоди терпкі?

                                 Хто вам офарбив дьогтем хтиві губи?

                                 В часи безводдя де ваші річки,

                                 Куди течуть слова – пси безголосся?

 

    Неконтрольоване вписування брутальної лексики в літературний контекст – то перемога вулиці і поразка літератури. Юрій Кириченко (2015):

 

                                     …Всі добре знають: жити так не можна,

                                     Але мовчать, мов з ночі кажани…

                                     …Літературщини орда вельможна

                                     Жує свій харч край вовчої стіни…

 

    То хто ж  на десятиліття „закрив" українського аристократа духу, Поета, заборонивши вплив на більшість найкращого, обраного; виключив зі Спілки, убив?... Все ясно, як божий день, для допитливого читача. Які питання до слідчих, прокуратури, що кримінальна справа не розкрита, не названий замовник, виконавець злочину? 

    Влада, як і колись, з допомогою репресивних органів (охранки, чекістів, аґентури...) очолила бунт плебейства проти самобуття в душі людини – бунт проти істинного благородства. Мета? Юрій Кириченко (2014) відповідає:

 

                                        А ті, які в тьмі народжуються,

                                        В безмовне бидло вироджуються

                                        І служать при кураїні

                                        Чужій, заморській (?) країні...

 

    Через рік, в 2015р. класик від поезії Юрій Кириченко тільки підтвердить своє лицарство, шляхетність, аристократизм:

 

                                        ...Душа не подасться в слуги

                                        За сріблик до Сатани...

                                        ...У степу – свої закони,

                                        В балади – свої ґноти...

                                        ...Вогонь в державі ікони

                                       Безчестю не перейти...

          

    „Шляхів утечі з трагічного цвинтаря, утечі від тваринячого приречення, –  як писав Іван Багряний, – людство шукало завжди, створивши дива в царині людського духу, ... створивши другий світ на мавпячій основі, затуливши ним вульгарний ґрунт, як купу гною, синіми волошками й червоними маками...".       

    Сьогодні класик сучасної української поезії Юрій Кириченко, душу якого сформував величний кодекс християнської моралі, величезним масивом своїх поетичних творів створив цей „другий світ" – добра і високості, радості і щастя, процвітання і успішності, заплативши за це життям, – „віддавши душу свою за другі своя". 

 

                                             Вірші – молитви божі,

                                             Щирі мої вельможі…

                                             Їм я вклоняюсь тихо,

                                             Аби погасло лихо…

                                             Вірші – мої солдати,

                                             Душу б за них віддати…

                                             Є в цім потреба слушна – 

                                             Творча ще й харалужна…

                                             Вірші – душі повстанці,

                                             Совісті новобранці…

                                             З ними – впаду й зведуся:

                                             В хресну мить віднайдуся

                                             09.10.2015р.,

                                             на Івана Богослова

 

                                              Галина Шевченко, біограф поета Юрія Кириченка,

                                              лауреат Міжнародної літературної премії імені                                   

                                              Тараса Шевченка

м.Січеслав,

04.08.2016р.

                                                                              

 

 

 

Информация
Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.